tisdag 8 april 2014

Samonzora den 24 oktober 1889






Redan på väg ner för trappan blir jag varse att en av fars och mors ”diskussioner” pågår i matsalen, fastän klockan bara är lite över sju på morgonen. Jag tänker att jag fyller min kopp och mitt fat och bär ut på verandan utan att se åt dem, knappt låtsas om dem. Det blir inte svårt, de märker mig knappt när de är inne i sina diskussioner. Men på ett av de nedersta stegen förstår jag att samtalet rör mig, och stannar upp för att lyssna. Det gäller detta med hemspråksundervisning.

-Du uppför dig som om du trodde att det är någon tillfällig semester vi uppehåller oss i ett slag, Lilian, hör jag min far säga. Tror du att jag utstår allt detta, alla dessa ansträngningar, för att när livet här väl blivit gott och till fyllest, återvända till Bath, eller vad är det fråga om!
-Varför skulle jag tro det? Vad har Bath förresten med saken att göra? Vad skulle hon  med svenska till i Bath, menar du?, svarar mor.
-Vad ska hon med svenska till HÄR?
-Men det kan väl inte göra någon skada att låta henne utveckla sitt modersmål… Hon avbryter sig och jag undrar vad som fått henne att stanna av. Hon återtar: Så skulle hon i alla fall få något utanför de där världsfrånvända böckerna Mrs Winther sticker till henne att hänga upp det på. Han verkar förresten vara en god lärare och en sansad karl den där Heedman om man får tro Mrs Leidenstein.
-MODERSMÅL! flyger min far ut, liksom för sent. Det är tydligt att det var vad som fastnat. Så det är vad du ger mig! Hennes mor har inte pratat svenska i någon vidare utsträckning sedan hon var flicka, vad jag vet. Inte sant. Och det gör hon förbannat rätt i, om hon frågar mig. Var och en måste välja sitt liv om det ska bli något. Och det är bara omoderna sinnen som tror att detta inte i lika hög grad gäller kvinnor. Har jag inte rätt i detta, Lilian. Det sista säger han med ett triumfatoriskt tonfall, som att inte bara frågan var avgjord utan även själva diskussionen vunnen. Det blir tyst ett tag. Jag tittar ner på mina fötter i trappan. Upptäcker att jag är barfota! Har glömt både stumpor och skor. Vad märkligt. Jag hör en mansröst hojta och spannar slamra nerifrån gränden.

Men sen hör jag far igen, vresigt liksom muttra: Modersmål! Pah! Vad skulle ett språk som talas av några socialdemokrater och enstaka bönder i Norden ha med vår dotters utbildning att göra? Hon har en far som bygger henne en värld här att vara och verka i. Skulle det betyda mindre, eller kanske inget, menar du? Ska min hustru plötsligt uppmuntra det där inåtvända… Min Kära Hustru, säger han, som om det var inledningen på ett högtidstal, men avslutar: Jag trodde att vi var helt och hållet överens om detta.

Mor backar. Jag ser framför mig hur hon börjar plocka med saker på bordet.
-Nej, nej. Det är inte alls vad saken gäller… säger hon, mycket tystare nu. Jag tror ändå inte att det skadar… Jag kan väl ändå få lov att höra mig för närmare… tala med studierektorn för att höra om han kan försäkra oss om att det inte skulle gå ut över övriga studier? Och franskan klarar hon sig ju bra i… Kan du inte i alla fall låta mig göra det? Så får vi talas vid om saken igen efter det?

Jag håller andan för att höra fars svar på denna fråga, men hör bara ett stolsben skrapa mot golvet. Ett mummel, och så ordet franska. Och ordet bönder. Jag står med svanken tryckt mot ledstången och ser upp på farfars porträtt på väggen mittemot. Sen hör jag mor säga att konversationskonsten alltmer kräver varierande språkkunskaper. Och så igen… Att det väl inte skulle skada.

Jag kan plötsligt inte föreställa mig min hand trycka ner dörrhandtaget till matsalen.  Ännu mindre att min kropp skulle stiga in i den luft där den där konversationen just utspelat sig. Vart jag skulle rikta min blick? Min kropp skulle vara mig klumpigare än någonsin. Vad jag skulle jag svara om någon av dem tilltalade mig… Eller, än värre; tog mig som något slags gisslan i något slags kamp jag inte förstår. Blotta tanken på att träda in i den luft som dignar i dessa just uttalade ord, att röra mig i den, känns alltigenom absurd och omöjlig.

Jag blir stående ett tag, går alltså inte ut i matsalen. Tills jag kommer på att det är lika illa om inte värre, om någon av dem skulle komma på mig med att tjuvlyssna. Jag går upp igen, med försiktiga steg i trappan som känns kall under mina fotsulor. Uppe på mitt rum stänger jag så tyst jag kan dörren om mig.
Men sedan jag tagit ett par strumpor ur byrålådan och kavlat dem upp över vardera ben och trätt på mig skorna och knäppt spännet över fotryggen vet jag inte riktigt vad jag ska göra där. Sängen är bäddad. Gardinerna fråndragna. Morgondiset är på väg att lätta därute. De böckerna jag inte packat ner i axelbandsväskan ligger i sina staplar på skrivbordet. Bara den senast Mrs Winther lånat mig, Asterate ensam på nattygsbordet. Jag sätter mig lite håglöst på sängen ett tag, med händerna helt overksamma i knäet.

Försöker tänka ut vad jag själv önskar i fråga om hemspråksundervisning? Vill jag ens ha den? Det känns obehagligt att tänka på att sitta ensam med magister Heedman i en av skolsalarna en eftermiddag i veckan. Men kanske är det värt det? Och kanske sker undervisningen inte i enskilda lektioner, utan tillsammans med de andra flickorna med skandinaviskt påbrå? Men… vad skulle det ge mig? Skulle jag lära mig att … Förbättrad grammatik, förstås. Och ett rikare ordförråd kanske. Men skulle han kunna lära mig att komma åt att skriva och läsa liksom verkligare? Inte som nu, när jag hela tiden har en känsla av att jag bara staplar ord tagna ur böcker på varandra för att bygga något som liknar, föreställa mig något som skulle kunna vara men aldrig är…  Men känns förresten inte nära nog precis allting just så? I böckerna, bland det skrivna, är det på något vis ändå bara helt i sin ordning. Bara där är väl just overklighet helt och hållet på sin plats? I böckernas världar är det meningen att det overkliga ska bygga något som liknar verklighet men inte vara det, till skillnad från nästan över allt annars, där overkligheten och inbillningen för det mesta är att betrakta som synd. För den som inte lidit livets verklighet, och jämfört detta lekamliga liv med det som ovan väntar, finns inget paradis att hoppas på, om man ska tro Pastor Mitz. Hur skulle annars syndabekännelsen ha någon innebörd? Men den som hoppas på ett paradis senare, hur verkligt lever verkligen den? Jo, men det är just och endast dit, till den föreställningen, en människas dröm ska sträcka sig. Mer finns det inte utrymme för av det slaget, så ofulländad hon är. Och så vidare.

Så var jag där igen. I grubbel. Jag har inte hört steg i trappan, men nu slår vatten mot handfatet i badrummet. Jag vet inte om det är mor eller far. (Tjänstefolket har inte lov att använda badrummet här på övervåningen.) Jag tänker på att mor vill att jag läser svenska. Varför? Hon är ju annars alltid emot att jag läser något som helst som inte direkt har med skolarbetet att göra. Ja, förutom tidningen då. Att jag hänger över den då och då sedan far lämnat den kvar, suckar hon visserligen ibland åt, men låter mig hållas och är inte ond. Övrigt läsande kommer sällan till öppen strid emellan oss heller, men hon låter aldrig ett tillfälle för en nedlåtande blick eller en hänvisning till vad som egentligen bör göras förspillas. Några ord i förbifarten om vad som vore det sunda och normala för en flicka i min ålder. Så vad nu? Vad gäller detta? Jag tänker på den där blicken jag tyckte mig skymta när hon läste veckobrevet om hemspråksundervisning. Jag känner en hastig värme stiga i mig när jag snuddar vid den. Hopp? Sen är den borta. Innan jag ens är i närheten av att förstå varför. Och jag lyckas inte återkalla vare sig känslan eller den där blicken jag tyckte mig se. Minnet av den är utnött redan, trots att det bara var ett par dagar sedan. Istället tänker jag på far. Vad jag hörde honom säga nyss. Men också på att han kanske har rätt i att jag inte visar tillräcklig tacksamhet. Förståelse.

Jag avbryter mina tankar när jag kvickt inser att vem som än är i badrummet har jag fri lejd under tiden besöket där pågår. Jag lämnar hastigt sovrummet och går ner för trappan igen. Far sitter ensam med en halväten smörgås på en tallrik framför sig på sin vanliga plats på kortsidan. Vi hälsar med en nick. Tystnaden och plågan blir inte lång. Snart är han ute i hallen och jag hör honom säga be Charlotte få bort några fläckar på en hatt som han inte kan begripa hur de har uppstått, säger han. Sen slår ytterdörren igen. Jag får bråttom att äta upp och komma iväg innan mor ska komma ner för trappan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar