onsdag 24 augusti 2011

Samonzora, 29 augusti 1889


Samonzora, 29 Augusti

Jag kom tillbaka en tidig morgon för flera dygn sedan nu, som vanligt innan någon vaknat. Men sen gick jag inte igen. Gick ut på verandan i går natt och kände kylan upp genom fötterna. Ser upp mot trädkronorna. Ännu är de högre än mig.

Lättnad.

Än har nog inte Mrs Winther tagit kappan och handskarna från herrbetjänten, inte klivit ut på trappan och gått över posthusplanen, inte tagit cykeln hon fått från en vän i Amerika, inte cyklat till andra sidan ön.

Går omkring och undrar hur lång tid...

Drar med mig regnet och går in. Ännu ett stycke. Tid för kasus.

Vänder icke på svartvit persienne, slår mig bara ner vid mitt bord.

………. (per ano ) perenne. –er (plural) flerårig, återkommande per årscirkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar